Bianchi Aria med skivbromsar

Bianchi Aria Disc affordable carbon disc brake aero road race bike Campagnolo Potenza

Jag vet inte vad det är men jag som är konservativ när det gäller cyklar och älskar retro cyklar i stål med runda rör har utvecklat en stor svaghet för hypermoderna aerocyklar med sänkta bakstag och platta överrör. Aerocyklar har utseende, aggresivitet och attityd. Nu finns Bianchi Aria med Campagnolo Potenza, hydrauliska skivbromsar och Fulcrum hjul. Cykeln väger 8 kilo, kostar 3790 Euro och tvärbromsar när ditt liv beror på det. Nu har min förkärlek för moderna aero cyklar blivit ännu värre. Nu vill jag ha en Bianchi Aria med skivbromsar också.

Nu blir det skivbromsar på racercyklar
I mountainbike gick man över till skivbromsar för 20 år sedan och mountainkikecyklister har aldrig saknat V-bromsarna. UCI godkände skivbromsar i cykelcross för sju år sedan och ingen som har en crosscykel vill byta tillbaka till cantileverbromsar. Hittills är det bara den ökade vikten som har hindrat skivbromsar från att slå igenom på landsvägscyklar men nu är de här för att stanna. Med skivbromsar blir din cykel säkrare. Det är välkänt att cyklister dricker kaffe men nu ska det vara skivor till kaffet också. Varför ska man ha skivbromsar? Fördelen med skivbromsar är att det är lättare att kontrollera och dosera bromskraften, bromskraften är större, bromsverkan är kraftigare på våta vägbanor, fälgen slits inte, de kräver mindre underhåll och bromsbeläggen håller lägre. Nackdelen med skivbromsar är att de är tyngre även om skillnaden är liten numera. Det finns de som menar att cykeln blir mindre aerodynamisk med skivbromsar men tillverkare av skivbromsar hävdar motsatsen. Placeringen av de traditionella fälgbromsarna framför och bakom gaffelkronan skapar turbulens. Genom att placera skivbromsarna bakom framgaffeln och framför bakstaget istället så minskar luftmotståndet. Det krävs en kraftigare framgaffel när cykeln har skivbromsar som ökar styvheten. Genom att göra gaffeln asymmetrisk kan luftmotståndet minskas ännu mer. Din landsvägsracer stannar 3 meter tidigare i vått väder med skivor och 7 meter tidigare i mycket vått väder i 40 km/h jämfört med traditionella fälgbromsar. Det kan vara skillnaden mellan liv och död.

Campagnolo Disc Brake
Väntan har varit lång men nu är Campagnolos skivbromsar äntligen här. Campagnolo har utvecklat en hydraulisk skivbroms som sätter en ny standard. Den bromsar upp till 26 procent snabbare på våt vägbana och upp till 55 procent snabbare på torr vägbana samtidigt som den kräver mindre handkraft jämfört med konkurrerande skivbromsar. Campagnolos skivbromsar behåller sin verkningsgrad vid höga temperaturer. De är även industriledande när det gäller vikten. En Potenza grupp med skivbromsar väger bara 270 gram mer än samma grupp med fälgbromsar.

Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke
Det är visserligen sant att det inte går att bromsa sig ur en uppförsbacke men i nedförsbackar är bromsar med en hög verkningsgrad en livförsäkring samtidigt som de gör dig snabbare eftersom du kan bromsa senare och dosera bromsverkan med större precision i alla väder. Det är en helt annan upplevelse att cykla på en cykel med skivbromsar.

”Och som vi alla vet, det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke!”

-Sally Santesson

Det är i nedförsbackar och regnväder du har riktigt stor nytta av pålitliga bromsar. Internationella cykelförbundet UCI har länge bromsat utvecklingen av skivbromsar. Proffscyklister har haft dispens för att prova skivbromsar sedan augusti 2015. Tom Boonen har skivbromsar på sin cykel. Han var den första proffscyklisten i historien som vann ett cykellopp på landsväg med skivbromsar på Vuelta San Juan i januari i år. Marcel Kittel vann en etapp i Dubai Tour i februari på en cykel med skivbromsar. Marcel Kittel vann fem etapper på Tour de France i år på en cykel med skivbromsar och på den andra etappen blev han den första cyklisten i historien att vinna en etapp i en grand tour med skivbromsar på cykeln.

All hell brakes loose
Många proffscyklister vill inte ha skivbromsar men de är oeniga. Ge proffscyklister skivbromsar som bara är hälften så vassa som ekrar och klingor och ”all hell brakes loose”. Det är fler proffscyklister som är emot skivbromsar än antalet proffscyklister som har provat dem. Skivbromsar är omgärdade av myter som att det är farligt med cyklar med olika bromsförmåga i en klunga, att skivorna är vassa och orsakar skärsår vid krascher, att skivorna blir glödheta vid utförskörning, får kolfiberramar att smälta och orsakar brännskador vid krascher. Det finns farhågor för att de kan orsaka krascher i klungor om en del cyklister har effektiva skivbromsar och andra har mindre effektiva fälgbromsar samt cykelbränder. Nåja, inte cykelbränder kanske. Ett av de starkaste argumenten mot skivbromsar är alltså märkligt nog att de är för bra!? Eftersom de är så mycket bättre föreslår jag att fälgbromsar förbjuds istället. När kolfiberhjulen kom och det inte gick att bromsa dem överhuvudtaget i regn var det ingen proffscyklist som sa ett knysst men skivbromsar rör upp heta känslor hos konservativa proffscyklister. Olika fälgbromsar på olika fälgmaterial med olika beläggning och struktur bromsar också olika bra men det är det heller ingen som talar om eller protesterar emot. Du lär dig snabbt att dosera bromsverkan med skivbromsar. Det är en vanesak. Skivbromsar kommer inte att orsaka fler krascher i klungor där de flesta har fälgbromsar. Det är lättare att dosera bromsverkan med en skivbroms. Det är heller ingen stor skillnad i bromsverkan mellan skivbromsar och fälgbromsar i torrt väder. Det är i vått väder skillnaden är stor. Skivorna är inte vassa och orsakar därför inte skärskador vid en eventuell krasch i en klunga. Det är mycket farligare med klingor och ekrar än bromsskivor. Vid långa utförskörningar i alperna kan skivorna självklart bli glödheta. Det är dock farligare när fälgar blir varma av fälgbromsar eftersom proffscyklister använder tubdäck som är klistrade på fälgen. När fälgen blir varm smälter limmet och då kan däcket kavla av i en nedförslöpa i över 100 kilometer i timmen.

Testerna med skivbromsar fortsätter 2018
UCI har bestämt att testerna med skivbromsar i proffsklungan ska få fortsätta även ett fjärde år 2018. Ett argument emot skivbromsar är att alla cykeltillverkare inte har cyklar med skivbromsar och därför kan inte alla World Tour lag gå över till cyklar med skivbromsar. Cykelindustrin vill övergå till skivbromsar på racercyklar. När väl skivbromsar blir godkända av UCI kommer bytet från fälgbromsar till skivbromsar att gå snabbt i proffslagen av praktiska skäl. Det skulle vara väldigt opraktiskt för proffslagens mekaniker om inte alla hjul skulle gå att använda till alla cyklisters cyklar. Tillverkare av skivbromsar har redan kommit överens om en standard för bromsskivorna så därför kommer det att fortsätta att fungera med neutrala servicebilar på cykeltävlingar. Nu är cyklister oense om deras cyklar ska ha skivbromsar eller inte men om några år kommer de att skratta åt att de var emot skivbromsar och då kommer ingen att sakna caliperbromsarna.

Den snabbaste cykeln har inte skivbromsar
Mountainbikes och crosscyklar har skivbromsar men de cyklar som man cyklar snabbast på och som man cyklar på bland bilar ska inte ha skivbromsar? Det är inte vettigt. Det finns de som inte vill ha skivbromsar för att de är tyngre. Vi behöver inte lättare cyklar, mer aerodynamiska cyklar eller cyklar med fler växlar. Vi behöver säkrare cyklar. Det finns de som menar att det bara är två innovationer som har tillfört racercykeln något nytt av värde de senaste 30 åren och att det är Look pedaler och Ergopower växelreglage och att resten av innovationerna är tveksamma. I så fall är det dags att tillföra racercykeln något mer nytt av värde och det är skivbromsar. En del tycker inte att skivbromsar är estetiskt tilltalande på racercyklar. Smaken är som baken men det är helt ointressant i det här fallet därför att skivbromsar ökar säkerheten och säkerheten går alltid före allt annat. Om du frågar mig så tycker jag att fälgbromsar förfular en vacker racercykel och att skivbromsar gör cykeln mer clean, estetisk och vacker. Om du frågar kvinnliga cyklister så uppskattar de skivbromsar eftersom de har mindre händer och mindre styrka och hydrauliska bromsar inte kräver lika mycket handkraft. Det räcker med ett finger för att bromsa. Har du en gång bromsat med skivbromsar vill du inte bromsa med fälgbromsar något mer. Fälgbromsar är rena leksakerna och föråldrad teknik som borde förbjudas på grund av bristande bromsförmåga i vått väglag, vid utförskörning i höga hastigheter, speciellt i kombination med kolfiberfälgar och tubdäck.

Jag vill ha skivbromsar
Skivbromsar är bättre. Den som påstår något annat har aldrig cyklat på en cykel med hydrauliska skivbromsar. Det finns en anledning till att inga andra snabbgående fordon har fälgbromsar. Jag har aldrig cyklat i berg men om jag skulle susa utför serpentinvägar i alperna i 130 kilometer i timmen när det hällregnar skulle jag hellre ha skivbromsar på min cykel än fälgbromsar. Jag vill även ha skivbromsar nästa gång en bilist sätter mitt liv på spel genom att köra ut precis framför mig i en korsning därför att han eller hon inte ser mig eller tror att jag håller 5 kilometer i timmen. Case closed.

Tränar du med en kropp som inte fungerar?

Jörgen Ekstrand

Nu börjar uppbyggnadsträningen för dig som är motionär, elitmotionär eller elitidrottare och aktiv i en sommarsport. Det är stor risk att din kropp inte fungerar som den ska och därför inte är mottaglig för träning. Du har antagligen flera muskler som är hämmade och överbelastade. Du kommer troligtvis att träna trots dålig muskelfunktion, överbelastning, muskelsvaghet, nedsatt rörlighet, dålig cirkulation, besvär, drag, smärtor och skador. Du riskerar att få muskelfästesinflammationer, muskelsträckningar och muskelbristningar men framförallt får du inte maximala resultat av din träning. Du kommer med stor sannolikhet att kämpa dig igenom din grundträning i vinter utan att få några större resultat. Precis som en Formel 1 bil måste din kropp gås igenom, besiktas, ges service och underhåll om den ska kunna trimmas och prestera på topp.

Har du ett dåligt löpsteg?
Har du ett dåligt löpsteg? Då är sannolikt dina sätesmuskler och djupa höftböjarmuskler dysfunktionella. Du kan gå på löpskola hur länge som helst om din kropp inte fungerar. Du kommer inte att kunna springa på rätt sätt förrän din kropp fungerar. Du måste böja och sträcka i höftleden med rätt muskler för att kunna utveckla tillräckligt stor kraft för att ditt löpsteg ska bli effektivt. När dina sätesmuskler och djupa höftböjarmuskler fungerar får du ett effektivt löpsteg, mycket mer framåtdrivande kraft och fjäderlätta ben och då behöver du inte gå på löpskola. Det är få som har fungerande sätesmuskler, inte ens idrottare i blågul dress. Vi har testat flera landslagsidrottare.

Springer du långsamt?
Har du svårt för att springa avslappnat? Kan du inte springa så snabbt som du vill? Blir du trött i ryggen och låren när du ökar tempot? När du springer är det hamstrings som driver dig framåt men om dina sätesmuskler är hämmade måste hamstrings kompensera för sätesmusklerna och blir överbelastade och tighta. Då kan de inte utveckla stor kraft i höftsträckning. Hämmade sätesmuskler hämmar sin antagonist de djupa höftböjarna och då kan du inte utveckla stor kraft i höftböjning heller. Din mellersta sätesmuskels primära funktion är att stabilisera ditt bäcken när du landar och skjuter ifrån i löpsteget annars kompenserar muskler i ländryggen och då blir du trött i ländryggen. Du blir även instabil och får inte med dig kraften framåt och kan inte springa snabbt. Skillnaden mellan de löpare som springer på lätta ben med ett perfekt löpsteg och de som springer med tunga ben och hasar sig fram är aktiviteten i sätesmuskler och höftböjare. Du måste kunna böja och sträcka i höftleden med kraft för att kunna springa snabbt och för att få resultat av din träning. Studera en naken människa som springer sprinterlopp i profil så ser du tydligt att det är meningen att kraften ska komma i från höften när man springer, inte i från knät. Det är dina sätesmuskler som ska utveckla den kraften. Vi pratar om kroppens största och potentiellt starkaste muskelgrupp, som sitter mitt på kroppen, bakom kroppens kraftigaste led, höftleden som är ”survival musklerna” som gjorde det möjligt för oss att springa ifrån faror och ikapp mat under evolutionen. Förstå konsekvenserna när den muskeln blir hämmad och inte längre kan utveckla stor kraft. Vi aktiverade sätesmusklerna och de djupa höftböjarmusklerna på Erika Lindeblad, friidrottare i Kalmar SK som springer 3000 meter hinder och halvmarathon. Hon sprang 20 sekunder snabbare per kilometer efter vår behandling och hennes tränare var jätte nöjd med hennes löpsteg.

”-Det finns ingen utrustning jag kan köpa som kan öka min prestationsförmåga lika mycket som de här behandlingarna!”

En av våra klienter som är triatlet

”-Jag hade aldrig kunnat träna mig till de här resultaten!”

Samma triatlet

Syrar dina lårmuskler igen när du cykeltränar?
Syrar dina lårmuskler igen innan du får upp pulsen när du intervalltränar på cykel? Det beror troligtvis på att dina sätesmuskler är hämmade och att musklerna på lårets framsida har kompenserat och blivit överbelastade. Cirkulationen är dålig i muskler som är överbelastade. Slaggprodukter ansamlas därför i dina muskler och din prestationsförmåga sjunker markant. Det ger dig känslan av att ha stumma och tunga ben. Det gör det svårt för dig att öka effekten i intervallerna och då tror du att du har nått en platå i träningen och att du måste variera din träning för att komma vidare. Vi har hjälpt många cyklister och triatleter att aktivera sina sätesmuskler och rensa bort gamla slaggprodukter från lårmusklerna. De blir sedan snabbt starka och kan öka sin effekt i cyklingen snabbt. Om de tar i ordentligt en stund och sedan slår av på takten sjunker mjölksyran snabbt.

Blir du trött i axlarna när du simmar?
Blir du trött i axlarna när du simmar? Kan du inte sträcka ut när du simmar? Har du dålig rörlighet i axelleden? Känns det som om dina skuldror sitter fast i ryggraden? Det beror på att dina rotator cuff muskler inte fungerar. När dina rotator cuff muskler fungerar kan du simma med kraft utan att bli trött i axlarna. Det är mycket roligare att träna med en kropp som fungerar för då ger träningen resultat. Vi aktiverade rotator cuff musklerna på Marcus Nilsson, tiokampare i Högby IF och landslaget. Han kastade 5 meter längre i spjut efter vår behandling.

Fungerar inte dina sätesmuskler?
Om du inte känner mycket tydligt att dina sätesmuskler arbetar när du springer och cyklar så har du hämmade sätesmuskler. Med hämmade sätesmuskler har du svårt att bli starkare i marklyft, knäböj, ryggresning och benlyft. Om du inte känner att dina sätesmuskler arbetar lika tydligt som de andra musklerna i din kropp när du gör ryggresning, marklyft och knäböj och snabbt bli starkare fungerar inte dina sätesmuskler som de ska. Har du haft överbelastningsskador från ryggen och nedåt? Vi törs slå vad om att dina sätesmuskler inte fungerar. Du kan inte träna muskler som inte fungerar. Vi aktiverade sätesmusklerna på en löpartjej som heter Linnea Månsson. Hon började styrketräna 29 juni. 43 träningspass senare gör hon Hip Thrust/höftlyft med 105 kilo och ryggresning genom att bara spänna rumpan med 42,5 kilo. Med en fungerande kropp och effektiv träning blir du snabbt stark.

Vill du få ut maximalt av din träning?
Vill du få ut maximalt av din träning? Låt oss kontrollera om din kropp fungerar som den ska innan du börjar träna. Träna hela vintern med en kropp som fungerar så att du får maximala resultat av din träning. Vänta inte tills du får ont och det är tre dagar kvar till säsongens viktigaste tävling. Se till att din kropp fungerar innan du börjar din grundträning. Du kan inte öka tempot i löpning, effekten i cykling eller frekvensen i simning om dina muskler inte fungerar. Om du tränar med en dysfunktionell kropp är det bara en tidsfråga innan du blir skadad. Det är bättre med prehab än rehab. En fungerande kropp blir inte skadad. Med en fungerande kropp är du immun mot skador. Du är bulletproof. Om du har dysfunktionella muskler hjälper det inte med stretching, foam rolling, core träning, stabiliseringsträning, rehabövningar eller aktiveringsövningar. Det är vår erfarenhet att få kan avgöra när dina muskler inte fungerar och vi har aldrig hört talas om någon som har den kompetens som krävs för att få dem att fungera och att det är sällsynt att någon kan avgöra när de fungerar. Vi har den kompetensen.