Därför behöver du inte gå på löpskola

I november var vi i Värmland på begravning. När vi kom ut ur kyrkan sprang lilla Hailey på den våta kyrkgången fram och tillbaka. Hennes löpsteg var perfekt och hon sprang riktigt fort.

-Henne får de ta med till friidrottsklubben annars går vi miste om OS-guld, sa jag till min flickvän.

-Ser du vilket löpsteg hon har, frågade Haileys pappa mig.

-Ja, jag sa just det, sa jag.

-Ser du att hon är blöt på jackan i höjd med rumpan, undrade han.

-Ja, jag ser det, sa jag.

-Hon sparkar upp hälarna i rumpan i varje löpsteg, sa han.

-Ja, det gör hon, sa jag.

-Hon föddes springande, sa Haileys mamma.

Hailey fortsatte att springa. Hon sprang jättefort helt utan ansträngning, hon andades bara ibland och hon blev inte ett dugg trött.

Hailey har aldrig gått på löpskola
Hailey är bara 5 år och hon har aldrig gått på löpskola. Det är ingen som har lärt henne att springa. Hailey är ett fullt fungerande exemplar av arten homo sapiens. Hennes sätesmuskler och djupa höftböjarmuskler fungerar utmärkt. Löpning är ett av Haileys åtta naturliga rörelsemönster. Det sista Hailey behöver är någon som lär henne att springa. Det kan hon redan. Det har hon alltid kunnat. Det har hon medfött. Hailey föddes springande.

Varför behöver vuxna gå på löpskola?
Hailey kan springa med perfekt teknik trots att ingen har lärt henne springa. Varför springer de flesta vuxna som om de vore skadeskjutna? Om barn inte behöver gå på löpskola varför behöver vuxna det? De som har ett dåligt löpsteg har en dysfunktionell kropp. Varför har de blivit dysfunktionella? De lever inte i sin ursprungsmiljö längre. De använder inte sin kropp på det sätt människosläktet gjorde under evolution och stenålder. Då var löpning en förutsättning för överlevnad. Din kropp är konstruerad, utvecklad och designad av naturen för att vara i rörelse hela dagarna utom när du äter och sover. Det är meningen att du ska gå i skogen hela dagarna och leta efter mat, kliva upp på nedfallna trädstammar, stenar och klättra uppför branter. Du ska göra sprinterlopp för att klara livhanken och för att få tag på mat. Du ska lyfta och bära saker. Vi har skapat en främmande miljö åt oss som våra kroppar inte är anpassade till och inte mår bra av. Idag består större delen av vår vakna tid av att sitta på en stol. Vi har förstått länge att det inte är bra att vi sitter eftersom kroppen degenererar av inaktivitet. Det senaste decenniet har forskare kommit fram till att du får en dålig inre kemi redan efter 20-30 minuters sittande. Sittande har dock en mycket värre biverkning, det får dina sätesmuskler att sluta fungera.

När du sitter hämmas dina sätesmuskler
När du sätter dig ned gör du en knäböj, stretchar ut dina sätesmuskler och sätter tryck på dem med en stor del av din kroppstyngd. De stretchas under lång tid under tung belastning. Samspelet mellan nerver och muskler förändras så att musklernas förmåga till kraftutveckling minskar. Dina sätesmuskler hämmas, blir inaktiva och slutar fungera. Nu pratar vi inte om vilka muskler som helst här. Visserligen är kroppen en helhet. Det har ny forskning om anatomi och fascia lärt oss. Alla muskler är därför viktiga men nu pratar vi om kroppens största och starkaste muskler som sitter mitt på kroppen, bakom kroppens kraftigaste led, höftleden. Vi pratar om sprintermusklerna som har hjälpt oss att överleva under evolution och stenålder genom att vi har kunnat springa ifrån faror och ikapp mat. Människan hade inte överlevt på stenåldern utan fungerande sätesmuskler. Idag överlever vi men vi får platta hängade rumpor, ett dåligt löpsteg och muskulära överbelastningsskador. Gluteal amnesia är en allvarlig dysfunktion som de flesta som springer är omedvetna om.

Om du har ett dåligt löpsteg är dina sätesmuskler hämmade
Om du inte känner att dina sätesmuskler arbetar när du springer, cyklar, åker längdskidor, skridsko, gör marklyft, knäböj, enbensknäböj och ryggresning så fungerar de inte. Om du känner att dina lår arbetar när du gör höftlyft är din rumpa hämmad, dysfunktionell, insomnad, inaktiv, kaputt. Om du inte får ont i rumpan av att sitta i 20 minuter är din rumpa död. Om du har ett dåligt löpsteg fungerar inte dina sätesmuskler.

När dina sätesmuskler är hämmade kan de inte utveckla kraft
Sätesmusklerna och de djupa höftböjarmusklerna är antagonister. De åstadkommer motsatt rörelse i höftleden. Sätesmusklerna sträcker i höftleden och de djupa höftböjarmusklerna böjer i höftleden. Antagonister hämmar varandra. När dina sätesmuskler är hämmade hämmar de sin antagonist de djupa höftböjarmusklerna. När dina sätesmuskler och djupa höftböjarmuskler är hämmade kan de inte utveckla tillräckligt stor kraft när du springer. Dina ryggmuskler, hamstrings, adduktorer och vadmuskler kompenserar för dina sätesmuskler. Fem muskler på ditt lårs utsida, framsida och insida kompenserar för dina djupa höftböjarmuskler. Du springer med dina lårmuskler istället för med dina höftmuskler. Fel muskler arbetar när du springer.

Du har banat in ett dysfunktionellt rörelsemönster
De muskler som kompenserar har ofördelaktiga hävarmar som ger dem dåliga biomekaniska förutsättningar. De kan därför inte utveckla tillräckligt stor kraft när de böjer och sträcker i höftleden. Det blir tungt att lyfta benen, du orkar inte trycka ifrån och får inte med dig all kraft framåt som Hailey utan bromsar dig själv varje gång du sätter ned din fot. Du springer långsamt och det blir jobbigt för dig att springa medan Hailey flyger fram i en hiskelig fart utan ansträngning. När du springer med en dysfunktionell kropp blir ditt rörelsemönster dysfunktionellt. När du har sprungit tillräckligt många steg har du banat in ett dysfunktionellt rörelsemönster. Du har bytt ut din medfödda originalmjukvara mot en dysfunktionell mjukvara. Då får du råd om hur du ska springa och blir rekommenderad att gå på löpskola.

Du behöver inte gå på löpskola
Om dina sätesmuskler och djupa höftböjarmuskler är hämmade är det ingen idé att du går på löpskola, konsulterar en löp PT eller löpcoach som försöker lära dig att springa med rätt teknik för din kropp klarar inte av att springa på rätt sätt. När man försöker lära människor med hämmade muskler att springa på rätt sätt tvingas de muskler som kompenserar att arbeta ännu hårdare. Symptom behandlas istället för orsaken. Tanken med löpskola är att du ska bana in ett naturligt rörelsemönster. Det fungerar inte eftersom hårdvaran i form av muskler inte stödjer mjukvaran i form av rörelsemönster. Du kan inte byta tillbaka till din originalmjukvara förens din hårdvara fungerar. Om du fortsätter att springa med hämmade sätesmuskler och djupa höftböjarmuskler kommer du att få muskulära överbelastningsskador. Du blir inte skadad för att du springer med en felaktig teknik. Du blir skadad för att du springer med en kropp som inte fungerar. Börja inte springa för att komma iform, se till att din kropp fungerar först, sedan kan du springa.

”Don´t run to get fit, get fit to run”

-Mike Boyle

Det här händer när du springer med hämmade sätesmuskler:

Först får du ett sämre löpsteg
Först får du ett sämre löpsteg, tunga ben, blir mindre rörlig, dina muskler stramar och du känner dig stel. Då blir du rekommenderad att stretcha. Om du stretchar hämmade sätesmuskler blir de ännu mer hämmade och om du stretchar överbelastade muskler uppstår skador på muskelfibrerna och dina muskler blir ännu mer spända. Symptom behandlas istället för orsaken.

Sedan får du ont
Sedan får du ont i ryggen, ryggskott, kramp, ont i ett muskelfäste, höften, ljumsken eller knät. Då blir du rekommenderad core träning men svaga core muskler är inte orsaken till dina smärtor och de starkaste core muskler i världen kan inte kompensera för dysfunktionella sätesmuskler. Symptom behandlas istället för orsaken.

Därefter får du en muskelbristning
Därefter får du en muskelbristning i hamstrings eller rectus femoris på lårets framsida. Då ordineras du vila tills bristningen har läkt och sedan styrketräning därför att man tror att bristningen beror på att dina lårmuskler är för svaga. Symptom behandlas istället för orsaken.

Till slut skadar du dig allvarligt
Till slut får du en hamstringsruptur, hälseneruptur, ett diskbråck, sports hernia, FAI, en meniskskada eller korsbandsskada. I flera av dessa fall krävs operation. Efter operationen ordineras du rehabträning för att göra kompenserande muskler starkare. Symptom behandlas istället för orsaken.

Varför sprang Hailey?
Varför sprang Hailey när hon kom ut ur kyrkan? Hon hade suttit stilla en lång stund. Hailey är fortfarande lyhörd för sin kropps behov. Hon har ännu inte förlorat sin förmåga att lyssna på sin kropp. Hennes kropp kommunicerar med henne och säger till henne att springa för att hon ska få igång sin kropp igen. Det är en överlevnadsinstinkt från stenåldern. Hailey har i allt väsentligt samma DNA som stenåldersmänniskorna. Om din kropp fungerar behöver du inte tänka på hur du springer. Då springer du med en perfekt teknik precis som Hailey. Haileys kropp vet inte att den har muskler. Den känner inte till hårdvaran i form av muskler. Den vet bara att den kan göra rörelser. Haileys kropp fungerar som den ska. Hon behöver därför aldrig tänka på vilka rörelser hon gör eller vilka muskler som arbetar. Hailey kan inte tänka på att hon ska spänna sina sätesmuskler när hon springer. Om hon hade gjort det på stenåldern hade hon sprungit för långsamt och blivit uppäten av ett farligt djur.