The stronger difference

Jag får ofta frågan vad som skiljer min syn på muskulära överbelastningsskador och mitt sätt att rehabilitera dem från andra rehabiliterare. För det första så är det stor skillnad mellan vad jag och andra rehabiliterare betraktar som rehabilitering. Vi har även olika åsikter om vad som orsakar muskulära överbelastningsskador. Vi är heller inte överens om på vilket sätt smärtan ska elimineras. Vi ser på kroppen och dess funktion med två helt olika ögon. Vi har därför olika syn på hur du ska rehabiliteras och hur du ska träna.

En läkare betraktar smärtan i ditt muskelfäste som inflammation och ordinerar ett antiinflammtoriskt läkemedel eller en kortisonspruta och vila. Jag påstår att ett muskelfäste aldrig blir inflammerat utan irriterat när dina muskler är spända, att vila inte hjälper och eliminerar smärtan i ditt muskelfäste genom att minska muskelspänningen med mjukdelsbehandling.

En läkare remitterar dig till magnetröntgen och ser inget som är trasigt eller svullet på röntgenbilderna och talar om för dig att det inte är något fel på dig. Jag gör muskelfunktionstester på dig och palperar dina muskler och berättar för dig varför du har ont.

Andra rehabiliterare tror att muskulära överbelastningsskador beror på otur. Jag är övertygad om att de har en orsak.

Andra rehabiliterare tror att du blir skadad av yttre faktorer. Jag ser tydligt att mina klienter blir skadade när deras kroppar är dysfunktionella.

Andra rehabiliterare ställer diagnoser som är symptom. Jag ställer diagnoser som är orsaker.

Andra rehabiliterare behandlar symptom. Jag behandlar orsaken.

Andra rehabiliterare betraktar din kropp som 660 delar bestående av 660 muskler. Jag betraktar din kropp som en helhet där alla dina muskler är sammankopplade med varandra genom muskelfascian.

Andra rehabiliterare tror att smärta i ett muskelfäste eller en muskelbristning är ett lokalt problem. Jag förklarar för dig vilka av dina muskler som är hämmade, vilka muskler som hämmar sin antagonist, vilka muskler som kompenserar för de hämmade musklerna, vilka muskler som är överbelastade och vilken muskel som orsakar smärtan eller har orsakat bristningen.

Andra rehabiliterare känner inte på dina muskler och bryr sig inte om i vilket skick de är. Jag tittar med mina händer genom att palpera dina muskler och använder mjukdelsbehandling för att minska muskelspänningen för att göra dina muskler aktiveringsbara och ordinerar aktiveringsövningar för att öka nervtrafiken till muskeln för att aktivera den så att den blir träningsbar.

Andra rehabiliterare ordinerar excentrisk styrketräning med tung belastning för att switcha av smärtreceptorer i senor. Jag eliminerar smärtan genom att minska muskelspänningen i den muskel som orsakar smärtan i senan med mjukdelsbehandling istället för att stänga ned din kropps varningssystem.

Andra rehabiliterare tycker att du är rehabiliterad när du inte har ont längre. Jag anser att du är rehabiliterad när din kropp fungerar som den ska igen eftersom rehabiliterad betyder återställd.

Andra rehabiliterare tror att nedsatt rörlighet beror på korta muskler och ordinerar stretching. Min erfarenhet är att orsaken till nedsatt rörlighet är dysfunktionella, överbelastade och spända muskler och jag mjukdelsbehandlar och aktiverar dina muskler för att återställa din rörlighet.

Andra rehabiliterare använder stretching för att öka rörligheten. Jag använder inte stretching eftersom en hämmad muskel som stretchas blir ännu mer hämmad och en överbelastad muskel som stretchas blir ännu mer spänd.

Andra rehabiliterare betraktar en spänd muskel som en kort muskel och ordinerar stretching. Jag betraktar en spänd muskel som en överbelastad muskel och använder mjukdelsbehandling för att minska muskelspänningen och återställa normal muskeltonus.

Andra rehabiliterare betraktar en spänd muskel som ett symptom på en låsning i kotpelaren eller bäckenet. Jag betraktar en låsning i kotpelaren eller bäckenet som ett symptom på en spänd muskel.

Andra rehabiliterare betraktar core musklerna som kroppens grund. Jag betraktar sätesmusklerna som kroppens grund.

Andra rehabiliterare betraktar ont i ryggen och ljumskskador som symptom på svaga core muskler och ordinerar core träning. Jag betraktar ryggsmärta och överbelastade ljumskar som dysfunktionella sätesmuskler och återställer sätesmusklernas och de djupa höftböjarnas funktion och styrka.

Andra rehabiliterare betraktar instabilitet som muskelsvaghet och ordinerar stabiliseringsträning. Jag betraktar instabilitet som dysfunktionella stabiliserande muskler och mjukdelsbehandlar och aktiverar dem.

Andra rehabiliterare betraktar en dysfunktionell muskel som en svag muskel och ordinerar styrketräning. Jag betraktar en dysfunktionell muskel som en hämmad muskel som inte är aktiveringsbar eller träningsbar och mjukdelsbehandlar den för att göra den aktiveringsbar och aktiverar den för att göra den träningsbar.

Andra rehabiliterare sätter dig i styrketräning det första de gör. Jag låter dig inte styrketräna förrän din kropp fungerar som den ska eftersom du har tränat och fått ont därför att du har hämmade muskler så att andra muskler har kompenserat och blivit överbelastade.

Andra rehabiliterare sätter dig i styrketräning trots att du har dysfunktionella muskler. Jag låter dig inte styrketräna förrän jag har aktiverat dina hämmade muskler eftersom du inte kan träna muskler som inte fungerar.

Andra rehabiliterare rekommenderar att du tränar med gummiband. Jag rekommenderar att du tränar med fria vikter eftersom dina muskler är utvecklade för att motverka objekt med en fast massa som har en tröghet och när du tränar med ett gummiband får dina muskler inte feedback på att belastningen är tung och då blir den neuromuskulära aktiveringen låg och din träning ineffektiv.

Andra rehabiliterare försöker träna runt problem genom att använda isoleringsövningar i gymmet. Jag går direkt på problemen och löser dem i min behandlingsklinik innan du börjar styrketräna.

Andra rehabiliterare ordinerar så kallade ”rehabövningar” där musklerna tränas isolerat. Jag aktiverar musklerna isolerat och tränar dem integrerat, påstår att det inte finns några rehabövningar och att isoleringsövningar felbelastar lederna.

Andra rehabiliterare ordinerar så kallade ”funktionella övningar”. Jag använder effektiva komplexa övningar med fria vikter där de muskler som har varit hämmade integreras för att snabbt återställa deras styrka och påstår att det inte finns några funktionella övningar.

Skillnaden är stor. Det är därför min slogan är Redefining Sports Rehab.