På lördag startar Tour de France

På lördag börjar den 107:e upplagan av Tour de France. I år startar cykeltävlingen på franska rivieran i Nice. Tour de France som brukar gå i juli skulle ha startat 27 juni men är framflyttad två månader på grund av den globala Coronavirus pandemin. Det första Tour de France arrangerades 1903 då Maurice Garin vann. Det är bara två världskrig som har lyckats sätta stopp för Le Tour de France sedan dess. Det första världskriget hindrade Tour de France åren 1915-1918 och det andra världskriget omöjliggjorde tävlingen åren 1940-1946. Vi får se om världskriget mot ett kinesiskt virus lyckas stoppa Tour de France 2020. Nous espérons que ce n´est pas le cas. Vivé le Tour!

Tour de France gästar alla frankrikes bergskedjor
Årets upplaga av Tour de France består av 23 dagar med 21 etapper, varav 9 slätetapper för spurtare, 3 kuperade etapper för utbrytare och endagscyklister, 8 bergsetapper för klättrare, bara en kort individuell tempoetapp för tempospecialister som kan åka fort både på slätan och uppför och de cyklister som kör för sammandraget samt 2 vilodagar. Det blir etapper i både Alperna, Central massivet, Pyrenéerna, Jurabergen och Vogeserna. 29 kategoriserade klättringar och totalt 3470 kilometer ska besegras av cyklisterna innan de traditionsenligt rullar i mål på Champs-Élysées i Paris den 20 september.

Tre Pro-Continental lag har fått ett Wild Card
Totalt är det 22 lag med 8 cyklister i varje som ställer sig på startlinjen i Nice. Det är samtliga 19 UCI WorldTour team och tre franska Pro-Continental team som arrangörerna har gett ett Wild Card. Det innebär att colombianen Nairo Quintana i Arkéa-Samsic åtta på Tour de France förra året kommer till start. Den 20-åriga belgiska stjärnan Remco Evenepoel som har vunnit 9 lopp den här säsongen kraschade illa under Lombardiet runt och är tyvärr inte med i Deceuninck-Quicksteps lag. Det är däremot frankrikes hopp Julian Alaphilippe femma på Tour de France förra året. Lagpresentationen är på torsdag på Place Masséna i centrala Nice och sänds på Eurosport 1. Alla lag deltar inte med förhoppningen att en av deras cyklister ska vinna totalt. En del lag är där för att ta etappsegrar, vinna andra tröjor eller visa upp sig. Cyklisterna kämpar om den gula ledartröjan Maillot Jaune, den gröna poängtröjan som spurtarna kämpar om, den rödprickiga bergatröjan som klättrarna tävlar om och den vita ungdomströjan som den cyklist under 25 år som ligger bäst till i sammandraget bär.

Team Ineos Grenadiers
Chris Froome som vann Tour de France 2013, 2015, 2016 och 2017 kraschade svårt förra året och lämnar Team Ineos Grenadiers för Israel Start-up Nation nästa säsong är petad. Geraint Thomas som vann Tour de France 2018, var tvåa förra året och gjorde för dåligt ifrån sig på Criterium du Daupiné är också petad. Team Ineos satsar alla sin kort på fjolårsvinnaren Egan Bernal som fick ont i ryggen under den tredje etappen av Criterium du Daupiné. Han har Richard Carapaz som vann Giro d´Italia, talangen Pavel Sivakov, Andrey Amador, Jonathan Castroviejo, Michal Kwiatkowski, Luke Rowe och Dylan van Baarle till sin hjälp.

Team Bahrain McLaren
Mark Cavendish som har 30 etappvinster i Tour de France är petad för andra året i rad. Det är bara Eddy Merckx som har fler etappvinster i Tour de France med sina 34. Peter Sagan har ”bara” 12 vinster. Team Bahrain McLaren har siktet inställt på att vinna Tour de France totalt snarare än etapper och Mark Cavendish säger att han inte är redo för Tour de France. Mikel Landa Meana fyra på Tour de France 2017 och fyra på Giro d´Italia 2019 blir kapten i Team Bahrain McLaren. Han har Wout Poels, Pello Bilbao, Damiano Caruso, Rafael Valls, Marco Haller, Matej Mohoric och Sonny Colbrelli till sin hjälp.

Team Jumbo Visma
Primoz Roglic fyra på Tour de France 2018, trea på Giro d´Italia 2019 och etta på Vuelta Espaná 2019 och Tom Dumoulin etta på Giro d´Italia 2017, tvåa på Giro d´Italia 2018 och tvåa på Tour de France 2018 blir kaptener för Bianchilaget Team Jumbo Visma. Primoz Roglic krashade svårt på den fjärde etappen av Criterium du Daupiné. De får hjälp av Amund Gröndahl Jansen. George Bennett, Robert Gesink, Sepp Kuss, Tony Martin och underbarnet Wout van Aert som vann både Strade Bianche och Milan San Remo i sommar. De får dock tyvärr ingen hjälp av fjolårets trea i Tour de France Steven Kruijswijk som också kraschade på fjärde etappen av Criterium du Daupiné och har en fraktur i axeln.

Grand Départ Nice
Det är Grand Départ i Nice. Första gången Tour de France besökte Nice var 1906 då René Pottier vann en 345 kilometer lång etapp med start i Grenoble. Tour de France har besökt Nice 36 gånger sedan dess. I år är det alltså 37:e gången Nice får besök av Tour de France och andra gången medelhavsstaden får stå som värd för starten i världens största cykeltävling precis som för 39 år sedan 1981. Då vann Bernard Hinault först den 6 kilometer långa prologen i världsmästartröjan och sedan sin tredje totalseger av fem i Tour de France. Freddy Maertens vann klungspurten på Promenade des Anglais på den andra etappen som var 97 kilometer och kuperad.

De två första etapperna är varandras motsatser
Årets två första etapper som går i Nice inland är varandras motsatser. Den första etappen Nice-Moyen Pays-Nice är 156 kilometer och en etapp för sprinters. Det är tre varv på en bana där cyklisterna visserligen ska uppför Cote d´Aspremont tre gånger men det bör sluta med en klungspurt på Promenade des Anglais. Den sprinter som får ikläda sig Maillot Jaune och cykla på en gul cykel efter den första etappen kommer troligen inte att kunna behålla ledartröjan efter den andra etappen. Den andra etappen Nice-Haut Pays-Nice är 187 kilometer och en festival för klättrare där cyklisterna ska över Col de la Colmaine, Col de Turini och Col d´Eze. Två avslutande slingor, den första längre än den andra innebär att cyklisterna ska klättra två gånger upp till toppen av Col des Qatre Chemins. Vid den andra passeringen är det bara 9 kilometer kvar till målet på Promenade Anglais. Det blir en spännande final som kan påverka klassementet. Även den tredje etappen startar i medelhavsstaden Nice med målgång i Sisteron. Om Egan Bernal slipper ha ont i ryggen tror jag att det finns en stor chans för honom att vinna Tour de France ytterligare en gång. Primoz Roglic och Tom Dumoulin skulle nog vilja ha två etapper med ett individuellt tempolopp på 50 km.

Förlorarberget
Missa för allt i världen inte etapp 17 den sista veckan onsdagen den 16 september från Grenoble över Col de la Madeleine till Méribel Col de la Loze. Etappen är 170 kilometer med målgång på Col de la Loze 2304 möh. När stigningen börjar 673 möh är det 21 kilometer kvar och vägen lutar 8%. Col de la Loze stigningen börjar 845 möh. De sista 5,8 kilometrarna har varit en serviceväg för skidliftar. Det var en gravel väg så sent som förra våren men nu är det en nyasfalterad cykelväg som förbinder skidorterna Méribel och Courchevel i departementet Savojen i de franska alperna. Courchevel och Méribel ligger i les Trios Vallées, de tre dalarna som består av Saint-Bon, Allues och Belleville som är det största sammanhängande alpina skidsystemet i världen. I de tre dalarna ligger åtta skidorter bland andra Val Thorens. De första 17 kilometrarna är relativt  jämn klättring. De sista 6 kilometrarna är galna. De sista 2 kilometrarna lutar 11% i snitt men det lutar sällan 10-11%. En lutning på 0-3% alterneras med branta ramper upp till 16% hela vägen upp till toppen. På det brantaste stället lutar det 23%. Här kommer en klättrare att vinna. Här kan Tour de France 2020 avgöras. At Col de la Loze the riders can win or Loze Tour de France. Etappen kan bli en klassiker i Tour de France.

De vackra flickornas berg
Missa heller absolut inte etapp 20 tre dagar senare. Den individuella tempoetappen från Lure till La Planche des Belles Filles lördagen den 19 september är ett väldigt speciellt tempolopp. Det är dessutom näst sista dagen på Tour de France och helt avgörande i sammandraget. Tempoetappen är slät de första 14 kilometrarna. Det stiger 321 höjdmeter de första 25 kilometrarna. Det är sedan nedför till Plancher Les Mines efter 28 kilometer. Sedan stiger det 548 höjdmeter de sista 8,2 kilometrarna. Tempoetappen avslutas med att cyklisterna cyklar uppför La Planche des Belles Filles i bergskedjan Vogeserna. Klättringen som avslutar den 36,2 km långa tempoetappen är 5,9 km och lutar 8,3% i snitt. Med 400 meter kvar till toppen lutar det 22%. Vad ska cyklisterna välja för cykel? Vinner de på att ha en tempocykel de första 30,3 kilometrarna eller tjänar de på att ha en linjecykel de sista 5,9 kilometrarna? Tjänar de mest på att byta från tempocykel till en lätt linjecykel med lätta lågprofilhjul när klättringen uppför La Planche des Belles Filles börjar eller ska de byta cykel redan efter 15 kilometer när det börjar stiga upp mot Col de la Chevestraye? Den avslutande stigningen till La Planche des Belles Filles är brutal. Bergets namn bär på en mörk hemlighet som är ännu mer brutal. Berget hette från början Belles Fahys som betyder vackra bokträd. Enligt legenden flydde bönder från Rahin dalen och Savoureuse dalen upp i Saint-Antoine bergen en snöig vinter 1635 under det trettioåriga kriget (1618-1648) för att försöka undkomma svenska legosoldater. Deras fruar och döttrar som var rädda för att bli utsatta för grymheter fortsatte sin färd genom snön till den högsta toppen av Ballon d´Auxelles där de trodde att de skulle vara säkra. Bönderna blev förrådda och svenskarna hittade deras tillflyktsort. Massakern pågick till gryningen och alla dödades utom ett barn som lyckades undkomma som sprang för att varna kvinnorna men fotspåren i snön var lätta att följa för soldaterna. Flickorna sprang nedför branten och hoppade från berget ned i en svart sjö av rädsla för att bli våldtagna och torterade. En enda flicka undkom från att drunkna i det iskalla vattnet och kunde berätta denna historia. En av soldaterna graverade ”vackra flickor” på ett plank med sin dolk. Sedan den dagen bär berget namnet La Planche des Belles Filles som betyder de vackra flickorna. En träskulptur av en lokal konstnär minner om legenden på berget. Med den svåra bergsetappen till Col de la Loze fyra dagar innan cyklisterna kommer till Paris och en tempoetapp dagen innan de svänger in på Champs-Élysées kan slaget om Maillot Jaune pågå på liv och död ända till slutet på de vackra flickornas berg. Jag älskar tempoetapper. Missa inte den här mycket speciella tempoetappen. Den kommer att avgöra Tour de France 2020.