Zwiftar du och önskar dig en smart bike i julklapp?

5VP.jpg

Jag vet inte om du känner till det men vi är nära förestående en revolution i cykelträning inomhus. Allt fler cyklister, triatleter och cykelmotionärer gameifierar sin vinterträning. Tillverkare av smart trainers, träningscyklar och cyklar för cykelträning inomhus i grupp kommer nu med smart bikes för virtual reality cycling. Det här blir en spännande tur så lägg dig på rulle och häng med.

Zwift erövrar cykelvärlden
Zwifting, are you? De sista åren har många börjat sitta hemma på sin racercykel monterad i en smart trainer och tävla mot andra cyklister på hela jordklotet i realtid. Zwift changes everything. För dig som inte vet vad Zwift är så är det ett dataspel för vuxna cyklister där du använder en smart trainer som du monterar din racercykel i eller en smart bike som dem du ser på bilderna i den här artikeln istället för ett joystick. Du cyklar i ett virtuellt landskap. Du använder en smart phone, iPad, dator eller Apple TV för att se var du är på banan i förhållande till de andra cyklisterna. Du kan cykla uppför Alpe d´Zwift som är en kopia av Alpe d´Huez och VM-banan i Richmond och tävla mot andra cyklister. Interaktiv och smart betyder tvåvägskommunikation. Zwift kommunicerar en banprofil genom att styra magnetmotståndet i din smart trainer eller smart bike som i sin tur kommunicerar din effektutveckling till Zwift. När en uppförsbacke dyker upp på skärmen ökar motståndet i din smart trainer eller smart bike. Zwift räknar om effektutveckling till hastighet. Ju högre effekt du utvecklar desto snabbare rör sig din avatar på banan. Zwift har övertalat flera tillverkare av smart trainers och Wattbike att tillverka smart bikes för att få fler användare. To Zwift or not to Zwift, that is not the question. Till och med proffscyklister Zwiftar. Klicka på filmen ovan för att få en uppfattning om hur Zwift fungerar och om spelets grafik. Zwift påstås vara beroendeframkallande precis som Facebook och många andra applikationer i den digitala världen. Det är därför kanske säkrast att du håller dig till en gammal rostig Monark istället så att du inte hamnar på en Zwiftaholicklinik för avgiftning.

Smart bikes erövrar cykelsalarna
Nu kan vi göra det vi drömde om att kunna göra när vi började med spinning för 20 år sedan. En smart bike är upkopplingsbar till Zwift och andra tredjeparts plattformar som kan skicka olika banprofiler till cyklarna. Zwift styr automatiskt smart bikens magnetiska bromssystem. Variationen av trampmotstånd ger den virtuella banan en struktur och skapar en simulerad banprofil. Med smart bikes i cykelsalen och appar med virtuella banor blir cyklingen mycket mer realistisk. En smart bike har frihjul så att cykeln rullar även om du slutar trampa. En smart bike har växelspakar i bromshandtagen precis som en riktig racercykel och virtuella växlar. Du tar dig fram på banan med valfri växel och kadens. Ju högre effekt du utvecklar desto snabbare cyklar du precis som i verkligheten. Du ser på en storbildskärm var du är på banan i förhållande till de andra deltagarna. Virtual reality cykling i grupp kommer att konkurrera ut spinning. Wellcome Fitness Copenhagen i Danmark bytte ut sina spinningcyklar mot Virtu Pro smart bikes och ökade antalet deltagare från 630 till 1200 de första åtta månaderna förra året. Wellcome har 42 Virtu Pro cyklar i sin cykelsal. Medlemmar på fitness center som träningscyklar utomhus vill cykla på träningscyklar uppkopplade till Zwift på cardio avdelningen och de vill ha en mer realistisk cykelupplevelse i cykelsalen. Det här är en utveckling som inte går att stoppa. Smart biken är här för att stanna.

A lot of times people don´t know what they want UNTIL YOU SHOW IT TO THEM.

-Steve Jobs

wattbike_atom_3.jpg

Wattbike Atom
Har du just investerat i spritt språngande nya Wattbike Atom på bilden ovan för 22000 kronor eller har du köpt en sunkig begagnad Monark viktergometer för 4500 kronor på Blocket? Allt fler vill slippa montera sin landsvägscykel i en smart trainer. De vill kunna växla mellan cykelträning inomhus och utomhus från dag till dag beroende på väder och vind. En stationär cykel tar dessutom mindre plats än en smart trainer och en landsvägscykel. Nya Wattbike Atom är världens första smart bike avsedd för interaktiv cykling via appar på nätet som Zwift. Smart bike är det nya i cykelvärlden. Atom släpptes för över ett år sedan i Storbritannien. I Sverige började den säljas i juni så det är först i vinter som den är aktuell i vårt land. Det ligger två års utveckling bakom Wattbike Atom och den är designad med feedback från användare. Wattbike har tagit hjälp av ett industridesign företag i London som heter Curventa för att designa Atom. Atom har därför ett mycket mer tilltalande utseende än den ursprungliga Wattbike. Atoms ram är konstruerad av aluminium. Cykeln väger bara 44 kilo. En iögonfallande detalj är att cykeln till skillnad från andra stationära cyklar har ett överrör för att skilja den ifrån andra träningscyklar och definiera Atom som en en seriös träningscykel säger designteamet. Cykeln har dessutom ett aerodynamiskt utformat sadelrör för att ge den en illusion av fart. Atom har ett riktigt bockstyre och en riktig tempobåge så styret har rätt känsla till skillnad från den ursprungliga Wattbike och det är enkelt att byta till ett styre med en annan bredd. Atom har inget fläktmotstånd som den ursprungliga Wattbike. Den är därför mycket tystare. Den har en stegmotor och ett magnetmotstånd. Atom fungerar på ett helt annat sätt än den ursprungliga Wattbike. Du kan välja mellan två lägen på Wattbike Atom, Gear mode med 22 växlar eller Ergo mode. När du väljer Gear mode växlar du till ett tyngre eller lättare trampmotstånd med knapparna i bromshandtaget. Den tyngsta växeln motsvarar 52/11 och den lättaste 36/28. En träningscykel för inomhusbruk ska självklart ha Ergo mode så att det går att köra intervaller på en exakt effekt. När du väljer Ergo mode försvinner växelvalet. I Ergo mode är cykeln varvtalsoberoende vilket betyder att effekten är den valda oavsett kadens. Wattbike har äntligen förstått vad som krävs av en träningscykel. Nu går den att använda för strukturerad intervallträning. Wattbikes signum är Polar view och det är integrerat även på Atom. Sadel och styre har micrometerjustering både vertikalt och horisontellt. Atom har dubbla svänghjul på totalt 9,28 kilo. Atoms effektmätning har +-2% tillförlitlighet. Den är ANT+ FE-C och Bluetooth Smart FTMS kompatibel för uppkoppling till tredjeplats plattformar. Precis som på andra smart bike använder du din smart phone eller läsplatta för att koppla upp dig och som display. Det kommer en ny Wattbike nästa år för kommersiellt bruk och jag är övertygad om att den också kommer att sakna fläktmotstånd, ha ergo mode, vara designad och uppkopplingsbar till Zwift, Trainerroad, The sufferfest och andra appar för virtual reality cykling på webben för nu har Wattbike lyssnat på användarna. För dig som önskar dig en smart bike med ergo mode som är varvtalsoberoende är Atom årets julklapp.

Har du precis köpt Tacx Neo Bike Smart på bilden ovan för 29000 kronor för att kunna tävla hela vintern över nätet? Neo har 22 virtuella växlar. Det digitala växelsystemet kommer att uppdateras så att du kan programmera in samma utväxling som du har på din racercykel. Om du vill byta kassett inför en Zwift etapp uppför Alpe d´Huez så kommer du att kunna göra det. Det mest fascinerande med Neo är att när du växlar så känner du det i benen därför att Neo minskar motståndet till ett minimum för ett ögonblick så att den simulerar exakt samma känsla som när du växlar på en riktig racercykel. Det är en väldigt cool funktion. Tacx försöker utveckla mjukvaran så att du ska kunna välja om växlarna ska kännas som Shimano Dura Ace Di2 eller Sram RED eTap men jag vill naturligtvis att de ska kännas som Campagnolo Super Record EPS. Denna smart bike har bromshandtag så du kan faktiskt bromsa cykeln. Det har två funktioner, dels kan du bromsa cykeln genom att dra i båda bromshandtagen men du kan även styra cykeln ut till vänster eller in till höger när du ligger i en klunga genom att bromsa med det ena handtaget men Zwift stödjer inte dessa funktioner än. Neo har en integrerad effektmätare med +-1% tillförlitlighet. Två fläktar på styret blåser mer simulerad fartvind på dig i nedförsbackar. Tacx Neo Bike Smart är kompatibel med ANT+ FE-C och Bluetooth Smart. För dig som önskar dig en smart bike med realistiska växlingar är Neo Bike Smart årets julklapp.

Bildresultat för virtupro

 

Virtu Pro
Cykeln på bilden ovan är utvecklad av den före detta danska proffscyklisten Niels Kristian Andersen. Lars Seier Christensen som skapade Saxo Bank och Bjarne Riis som vann Tour de France 1996 har investerat i Niels Kristians cykel Virtu Pro som förväntas bli den marknadsledande smart biken när den utrustas med ANT+ och Bluetooth chip så att den går att ansluta till Zwift och andra tredjeparts plattformar. Zwift har köpt rättigheter att licenstillverka egna cyklar med Niels Kristians teknologi trots att den ännu inte är en smart bike. Tillverkare av redskap i fitness industrin som Technogym och Life Fitness har försökt att få licenstillverka träningscyklar för gruppcykling på gym med Virtu Pros teknologi. Den här cykeln är nämligen a game changer. Virtu Pro är den mest innovativa digitala smart bike som finns på marknaden idag. Utvecklaren Niels Kristian Andersen säger att hans cykel är minst 2-3 år före alla andra konkurrenter. Den är banbrytande och kommer att konkurrera ut både Wattbike och spinning. Det finns en variant av den avsedd för gruppcykling. Niels Kristian har utvecklat en hårdvara som styr magnetmotståndet. Effekten mäts inte utan du bestämmer istället belastningen. På Virtu Pro bestämmer du med vilken kraft magnetbromsen ska bromsa svänghjulets rotation. Det här är high Tech i den högre skolan. Virtu Pro har ett magnetbromssystem som har en nollpunkt och en maximal belastningspunkt. Mellan dessa två punkter är det 45 millimeter, 6300 steg och 2200 watt. Tack vare en högteknologisk testmaskin vet Niels Kristian precis hur mycket belastningen motsvarar i watt vid dessa 6300 steg från 0-140 pedalvarv per minut. Motorpositionen uppdateras fyra gånger per sekund. Systemet kalibrerar sig själv. Om du slutar trampa en liten stund och systemet skulle vara i obalans är det omkalibrerat och klart till nästa pedalvarv. Svänghjulet väger 16 kilo. Cykelns drivlina är helt ljudlös. Du växlar precis som på en racercykel med växelknapparna i bromshandtagen. Det klickar dessutom när du växlar så att du får feedback på att du har växlat men det är inte allt. Om du trycker på den vita knappen i höger bromshandtag så styr du ut cykeln till vänster i vinden och kan gå bak och lägga dig sist i klungan och ligga på rulle, så kallad drafting eller sätta in ett ryck. Fartvinden ska vara mycket realistisk enligt dem som har testat cykeln. Fartvinden är 100 procent när du ligger i spets och 65 procent när du ligger bakom en annan cyklist. Du kan därför hålla samma hastighet men spara kraft precis som när du cyklar på landsvägen. Det finns 1400 olika banprofiler att välja bland. Om du kan krascha med cykeln förtäljer inte tillverkaren men du får i varje fall inte punktering. Det här är virtual reality cykling där man går hela vägen förutom att cykeln inte lutar i kurvor och uppförsbackar. Virtu Pro visades i TV2 Danmarks Tour de France Studio den 15 juli. Zwift har efter att ha testat Virtu Pro i flera dagar utsett den till den bästa Smart biken på marknaden. Virtu Pro kostar 38500 kronor men tillverkaren räknar med att priset kommer att sjunka till 16000-18000 kronor när de förvandlar den till en smart bike genom att ta bort displayen, förser cykeln med ANT+ och Bluetooth chip och börjar masstillverka den. För dig som är beroende av Zwift och önskar dig en smart bike är Virtu Pro årets julklapp.

Elite Fuoripista
Italienarna är världsberömda för sin design och ingenjörskonst. Riva, Ferrari, Lamborghini och Bianchi. Nu kommer Fuoripista. Fuoripista betyder off piste eller beyond track. Blir du snabbare av att träna på Elite Fuoripista i italiensk ek, dubbelt härdat säkerhetsglas, polerad aluminium och läder på bilden ovan? Nja, kanske inte men du cyklar i all fall med stil. Du ställer knappast Fuoripista i garaget, källaren, tvättstugan eller skrubben. Fuoripista är inte bara ett konstverk utan även en modern smartbike med Bluetooth och ANT+ kompatibel uppkoppling. Fuoripista är en skulpterad möbel och designcykel som pryder ditt vardagsrum. Flerfaldigt prisbelönta Adriano Design har designat Elites smart bike. Den kostar 144000 kronor men då får du den standardutrustad med en Brooks lädersadel med blanka metallnitar och ramväxel precis som på en klassisk racercykel i stål. Du växlar virtuellt med friktionsreglagen i aluminium på ramen. Cykelpassionerade italienare värdesätter riktig cykelkänsla. Svänghjulet i glas väger därför 20 kilo. Fuoripista väger 70 kilo. Effektmätaren har +-2,5% tillförlitlighet. I slutet av november fick den första lyckliga ägaren till en Fuoripista sin cykel levererad. Adriano Design uppger att Elite har sålt fler Fuoripista än de räknade med. För dig som önskar att du fick ställa din smart bike i vardagsrummet för din fru är Fuoripista årets julklapp.

Bildresultat för technogym skillbike

Technogym Skill Bike
När Technogym inte fick licenstillverka en smart bike med Virtu Pros innovativa teknologi konstruerade de en egen cykel för virtual reality cykling i grupp som de kallar Skill Bike. Skill Bike påminner en hel del om Wattbike Atom. Skill Bike har precis som Atom ett överrör och växelspakar i bromshandtagen. Den har åtta virtuella växlar men det är tyvärr stora steg mellan växlarna och den tyngsta växeln motsvarar 52/13. Det lär inte räcka till åt starka tempocyklister som Rohan Dennis, Tom Dumoulin och Fabian Cancellara men Technogym kanske kan uppgradera till fler växlar i mjukvaran i framtiden eftersom växlarna är digitala. Skill Bike har en integrerad effektmätare med +-1% tillförlitlighet. Skill Bike har dock ingen ergometer funktion men den är till skillnad från Atom avsedd för virtual reality cykling i grupp på gym, inte för intervallträning hemma. Den stöder Zwift genom Bluetooth. Du kan inte använda ANT+ FE-C protokoll eller Bluetooth FTMS så du är begränsad till att använda Technogyms egen app eller Zwift på iOS. TrainerRoad och The Sufferfest går inte att använda på Skill Bike. Skill Bike kostar 56000 kronor. Qicraft som distribuerar Technogym i Sverige har installerat åtta stycken Skill Bike på Malkars Träningscenter Västra och nästa år börjar Malkars med virtual reality cykling i grupp. För dig som är medlem på Malkars och gillar gruppcykling och önskar dig en mer realistisk cykelupplevelse är Skill Bike årets julklapp.