I lördags startade Tour de France i Bryssel. Team Jumbo-Visma hade jobbat i flera månader för att deras spurtare Dylan Groenewegen som vann en etapp på Tour de France 2017 och två etapper 2018 skulle ta den gula ledartröjan på den inledande etappen men han kraschade oturligt med 1500 meter kvar till mål. Hans uppdragare Mike Teunissen kände sig fräsch och hade hjälp av det belgiska underbarnet Wout van Aert. En dröm blev sann när Mike Teunissen slog Peter Sagan i en tight spurtuppgörelse och rullade först över mållinjen på sin Bianchi Oltre XR4 och blev den första holländaren i den gula ledartröjan sedan 1989.
Igår var det lagtempo
Igår var det lagtempo och alla trodde nog att Team Ineos utan Chris Froome som kraschade på träning tre veckor innan Tour de France skulle vinna på sina svarta Pinarello Bolide cyklar. Det såg länge ut som att Team Ineos med regerande mästaren Geraint Thomas skulle vinna med tiden 29 minuter och 18 sekunder. De gick ut först och ledde när det återstod ett enda lag. De satt i heta stolen ända tills det sista laget rullade över mållinjen. Åtta starka cyklister i Team Jumbo-Visma utan tempostarke Primoz Roglic men med den fyrfaldiga världsmästaren på individuellt tempo Tony Martin i laget hade andra planer. De hade tempostarka Tour de France debutanten Wout van Aert i laget som nu bär den vita ungdomströjan. Wout van Aert är trefaldig världsmästare i cykelcross. I mars skrev han på för Team Jumbo-Visma och i juni blev han belgisk mästare på tempo. Team Jumbo-Visma hade en dröm och deras stora mål var att vinna. Holländaren Dylan Groenewegen som krashade i lördags fick släppa efter ungefär 10 minuters cykelåkning. Den norska mästaren Amund Gröndahl Jansen tvingades också släppa och belgaren Laurens De Plus orkade inte heller. Nya Zeeländaren George Bennet kunde inte hjälpa till så mycket. Han är lite för liten och lätt men var ändå viktig på slutet när de andra var trötta. Men de andra fyra cyklisterna i Bianchistallet var urstarka. Mike Teunissen, Tony Martin, Steven Kruijswijk och Wout van Aert flög fram över asfalten på sina Bianchi Aquila cyklar och krossade Team Ineos stallet. På så lite som 27,6 kilometers cykelåkning runt den belgiska huvudstaden körde de ifrån Team Ineos stallet med hela 20 sekunder! Det tog dem endast 28 minuter och 58 sekunder att avverka tempobanan. Det innebär att de snittade 57,2 km/h. Tröttast av cyklisterna i Team Jumbo-Visma var nog Steven Kruijswijk som var femma på Tour de France förra året och kör för sammandraget. The Flying Dutchman Mike Teunissen behöll maillot jaune.
De dyraste cyklarna kunde inte köpa segern
Team Ineos Pinarello Bolide cyklar var de överlägset dyraste tempocyklarna på tempobanan igår. Team Ineos fick dock se sig besegrade av bättre tempocyklister på betydligt mindre påkostade Bianchi Aquila cyklar, visserligen med Countervail teknologi som tar bort 80 procent av vibrationerna från vägbanan och gör cyklisternas muskler mindre trötta så att de orkar sitta i en sittställning som gör dem mer aerodynamiska. Cyklisten står för 80 procent av luftmotståndet och cykeln för 20 procent. De högteknologiska komponenterna på Team Ineos avancerade cyklar spelade ingen roll. Marginella fördelar av mindre luftmotstånd hjälpte inte mot gammaldags hästkrafter. Team Jumbo-Vismas tempocyklar Bianchi Aquila CV kostar inte i närheten så mycket som Team Ineos avancerade och specialutrustade Pinarello Bolide men igår vann inte lätta aerodynamiska komponenter utan starka ben som utvecklade ett stort vridmoment och stora starka hjärtan som pumpade mycket blod och försåg cyklisternas muskler med syre. Team Ineos finansiella muskler kunde inte köpa dem segern. Deras Pinarello Bolide cyklar var utrustade med galet dyra customtillverkade 3D printade sömlösa tempostyren tillverkade i ett enda stycke men det spelade ingen roll. Peak performance i proffscykling handlar inte om budget och prylar. Det handlar om starka ben och stora starka hjärtan som kan pumpa mycket blod, inte om vem som har den dyraste, lättaste och mest aerodynamiska cykeln. Cyklister är lustiga, de ska ha de senaste, lättaste och mest aerodynamiska prylarna men när det gäller träning är de så konservativa att de lever kvar på 60-talet. Om de vore lika konservativa med sina cyklar som de är med sin träning skulle de köra på stålcyklar med ramväxel, fälgbromsar och 5 kugg i bakhjulet.
Världens bästa cykelkommentatorer
Idag anländer Touren till Frankrike där en serie kategori 3 klättringar väntar på en 215 kilometer lång etapp från Binche till Épernay. Sändningen pågår just nu i Eurosport 1 och världens bästa cykelkommentatorer Roberto Vacchi och Anders Adamson gör den klassiska cykeltävlingen till en fest för oss cykeltokiga. Vive Le Tour!