Igår var det cykelpremiär på Öland

Jerry

Igår var det cykelpremiär för mig här på Öland. Det var 14 grader varmt, himlen var blå och solen sken så jag passade på att lufta min Bianchi. Det är som att släppa ut en ko på grönbete varje vår när jag äntligen får cykla på riktigt men nu är det faktiskt två år sedan jag cyklade för förra året blev det ingen cykling. Det har inte blivit någon cykelträning sedan jag började arbeta som personlig tränare 1 juni 2012. Jag har bara jobbat, studerat och utvecklat. Då var jag en ganska tränad cyklist som tränade cykel 5-6 dagar i veckan. Som jag har längtat efter landsvägscykling. Det är en häftig upplevelse att flyga fram över asfalten på en mekanisk tingest helt av egen kraft. Det rekommenderas varmt. Jag kom igång med lite cykelträning för några veckor sedan i samband med att jag utbildade Malkars cykelinstruktörer. Jag körde 4×4 intervaller på den svarta Monark LT2 som står ett par meter ifrån min klinik på cardio hyllan på Malkars på lunchen 3 gånger i veckan i ett par veckor men det är flera veckor sedan nu så tränad är jag inte.

Min Bianchi har den enklaste aluminium ramen som Bianchi tillverkar som heter Via Nirone efter Bianchi fabrikens ursprungliga adress i Milano och Campagnolo Veloce växlar. Jag köpte cykeln från Holland 2011. Den är extra utrustad med Campagnolo Vento hjul som är Campagnolos näst enklaste hjul. Det är långt ifrån någon värstingcykel men den är vacker och funkar klockrent. Jag har i och för sig inte cyklat så mycket på den men jag har aldrig behövt justera växlarna.

Visst drömmer jag om en fin cykel ibland men medan en del skaffar dyra cyklar för att det inte ska hänga på materialet i alla fall så önskar jag att jag hade tid att köra 4×4 intervaller både morgon och kväll på min Monark viktergometer och tung styrketräning på lunchen så att jag kunde kontra med att det inte ska hänga på motorn i alla fall men just nu är motorn på den här Bianchi cykeln inte alls trimmad tyvärr. Monark LT2 visade rent deprimerande watt siffror även om de raskt steg för varje pass med 4×4 intervaller. Jag behöver ett större och starkare hjärta som kan pumpa mer blod till mina muskler och starkare sätesmuskler, höftböjarmuskler, lårmuskler och vadmuskler som ökar vridmomentet så att jag får ned mer watt i pedalerna om jag ska imponera på några cyklister här.

På en del låter det som om bara cykeln är tillräckligt dyr så trampar den sig själv men så är inte fallet. Jag har funderat på om jag skulle köpa en olackad stålram och låta den stå ute i höstregnet tills den är lagom rostig och sedan klarlacka den och montera traditionella handbyggda hjul med blanka ekrar och fälgar utan dekaler samt en Campagnolo Veloce grupp och fila bort emblemen på den. Jag har funderat på om jag skulle kunna jobba mindre så att jag kunde klämma in tre pass per dag men jag har så många klienter som behöver hjälp så det går inte. Det skulle vara roligt att vara riktigt snabb på en till synes skruttig cykel.

Det är alldeles okej att köpa en fin cykel. Det ska du absolut göra om du har pengarna och viljan men det är inte en förutsättning för att cykla snabbt. Det räcker med en enklare cykel men du måste vara tränad och det blir du av 4×4 intervaller och tung styrketräning av rätt sort. Jag har cyklat ifrån många med en dyr och fin cykel på en anspråkslös gammal cykel. Ibland händer det att någon säger till mig:

-Min cykel väger 1 kilo mindre än din Jerry.

-Ja, visst men jag väger 20 kilo mindre än dig, brukar jag svara då.

Det är lite billigare att gå ned 1 kilo i vikt för det kostar 7400 kronor att banta cykeln 1,18 kilo. Det finns de som har en cykel som är 3 kilo lättare än min. Hur mycket cykeln väger spelar ingen roll i Småland och på Öland där det inte finns några backar men om vi båda är superslimmade och ska cykla uppför tre berg i alperna som är över 2000 höjdmeter styck under en och samma etapp spelar det en väldigt stor roll.

Om ramen är aerodynamisk eller inte spelar heller ingen roll. Det är den faktor som har minst påverkan på hur hal i fartvinden ditt ekipage är. Styrets utformning och din sittställning är viktigast. Om du vill få ned så stor effekt som möjligt i pedalerna måste din cykel dessutom vara av rätt storlek och vara rätt inställd. Satsa dina pengar på ett tempostyre och en bikefit om du vill cykla fort. Jag skulle hellre ha en billig cykel och dyra hjul än tvärsom för då kan jag cykla snabbare. Det viktigaste är hur stor roterande massa jag måste accelerera och hur styv cykeln och hjulen är så att kraften driver cykeln framåt, inte hur lätt och hur aerodynamisk den är men köp absolut en fin cykel. Det är det roligaste man kan göra och du kan köpa mycket mindre nyttiga saker för dina pengar än en landsvägsdröm.

Öland är ett cykeleldorado och vi landsvägscyklister behöver inte ens vänta på att de ska sopa vägarna här på våren för de grusar inte dem på vintern. Jag har väntat på rätt temperatur vilket för mig är minimum 12-13 grader så att jag kan cykla med lösa ben och en Craft undertröja med Gore Windstopper under de korta cykelbyxorna och den kortärmade cykeltröjan. Lösa ben är guds gåva till oss cyklister. Jag tycker inte om att ha dubbla byxor och jacka när jag cyklar. Jag känner mig klumpig och det blir alls inte samma känsla. Jag får dessutom alltid skavsår när jag har dubbla byxor. De flesta klär sig för varmt. Du måste frysa första kvarten annars har du klätt dig för varmt. Det är många som cyklar med för lite kläder också. Det är många som cyklar barbenta när det är under 20 grader. Proffsen cyklar aldrig barbenta om det inte är tävling.

Cykelturen gick från Saxnäs in mot Färjestaden. Det är en mäktig vy ut över Kalmarsund med Kalmar i bakgrunden. Det är så fint nere i hamnen i Färjestaden. Turen fortsatte söderut och jag hade lite motvind. Det märktes att solen värmde luften på vindskyddade platser men den friska havsbrisen kylde. Jag svängde av österut mot Vickleby och cyklade mellan odlingsfälten. Om jag hade haft Visa kortet med mig hade jag nog fortsatt ner till Stora Frö och StrandNära och köpt en ekologisk kanelbulle bakad i stenugn. Den smakar himmelskt. StrandNära och deras bullar rekommenderas starkt. Rarare ställe och godare bullar får du leta efter. Det är ett perfekt fikaställe för cyklister.

Jag kommer att sakna att cykla i backar här på Öland men det finns en backe upp från hamnen i Stora Rör säger Tomas på Vitargo så jag får väl cykla i den. Jag gillar att cykla i backar och det är väl för att jag har varit bra på det men då vägde jag mycket mindre än jag gör nu och var mycket bättre tränad. Mitt inne i rara lilla Vickleby ringlade det plötsligt en liten backe upp till landborgskanten i alla fall. Jag värmde upp i 30 minuter. Jag startade den första 4 minutersintervallen när jag kom uppför backen och svängde ut på väg 136. Den vackra blomman vårstjärna blåmålade vägkanter, grässlänter och trädgårdstomter utmed min cykelväg. Här står tre vindmöllor på rad på den västra sida av vägen. Längre fram finns en utsiktplats med en vidunderlig utsikt över den bördiga dalen och Kalmarsund. Det står fler vackra gamla väderkvarnar längre fram längs vägen. Öland är ju solens och vindarnas ö och här har vindkraft använts länge. På den östra sida av vägen sträcker det unika och karga Stora alvaret ut sig med kalkstensmurar, enbuskar och torftig växtlighet. Jag cyklade förbi gårdar med blåa gräsmattor. Öland är ett annat land. Jag var lite orolig för att jag skulle få fortkörningsböter i den andra intervallen som gick igenom Skogsby där hastighetsbegränsningen är 40 km/h. Tack till alla bilister som tog stor hänsyn till mig på min cykeltur. Det är jag inte van vid precis. Ölandsbilisterna verkar vara rädda om cyklisterna här. Ja, Öland är ju Sveriges Mallorca så varför inte. Den sista intervallen startade jag vid Ölands djurpark och avslutade i Strandskogen. Jag mötte en proffscyklist i Strandskogen. Nja, han kanske inte var yrkescyklist men han såg proffsig ut i alla fall. Jag avslutade cykelturen med att cykla ned till badplatsen vid Saxnäs camping 900 meter från mitt hus. Här är utsikten mot den vackra ölandsbron magnifik. Här ska jag bada efter cykelturerna i sommar men just nu är det nog friska bad som erbjuds och kryoterapi ökar ju inte på återhämtningen enligt vetenskaplig evidens så jag väntar nog lite med att bada. Min cykeltur var ungefär 35 kilometer och det kan nog bli en favorittur eftersom det går att klämma in 4×4 intervaller på den.

Jag har alltid cyklat själv men nu ser jag fram emot att få cykla tillsammans med andra cyklister och stanna och fika. Gärna vid ett annat favoritställe i Gårdby på Ölands östra sida där det finns ett annat urmysigt fikaställe. Gårdby Kafé & Lanthandel är en gammal diversehandel som har varit öppen sedan 1923. Där finns både ett inomhuskafé och ett trädgårdskafé. Jag har många klienter som cyklar och jag kanske följer med Team Rynkeby på någon tur. De har ju i alla fall rätt cyklar. Jag har funderat på om jag inte skulle kunna starta en cykel community här på Öland med cyklister som cyklar på Bianchi cyklar. Jag skojar bara. Alla som cyklar får självklart vara med oavsett vad de har för cykel. Ha en trevlig cykelsommar! Det tänker i alla fall jag ha.