Rehabilitering

Har du en idrottsskada eller överbelastningsskada?
Har du drag, kramp eller värk i muskler och muskelfästen? Har du ont i nacke, axlar, armbåge, händer, rygg, höft, ljumske, knä eller fot? Har du en idrottsskada, överbelastningsskada eller muskelbristning?

Orsaken
De idrottsskador och överbelastningsskador som idrottare drabbas av orsakas inte av yttre faktorer utan av inre faktorer. De orsakas inte av för snabbt stegrad träning eller för mycket träning utan av dysfunktionella muskler. När en muskel är hämmad kompenserar andra muskler och blir överbelastade, spända och ömma och orsakar smärta i muskelfästen.

Har du vilat utan att bli smärtfri?
När en muskel är överbelastad är det ingenting som är trasigt som behöver läka. Muskelspänning minskar inte oavsett hur länge du vilar. Det hjälper därför inte att vila.

Har du ätit antiinflammatoriska läkemedel utan att bli smärtfri?
När det gör ont ett muskelfäste är det inte inflammerat. Det är muskeln som är spänd. Det hjälper därför inte med antiinflammatoriska läkemedel och kortisonsprutor.

Har du fått behandling utan att bli smärtfri?
När muskler är överbelastade hjälper inte symptom behandling. Smärta i muskler och muskelfästen är inte en orsak, det är bara symptom. Smärta är din kropps varningssystem. Det hjälper därför inte att stänga av varningssystemet.

Har du fått behandling i ett muskelfäste utan att bli smärtfri?
När det gör ont i ett muskelfäste är inte muskelfästet överbelastat, det är muskeln som är överbelastad. När en muskel blir överbelastad blir den spänd. När en muskel är spänd ger den inte med sig i ledens ytterläge. Då drar det i muskelfästet och då aktiveras smärtreceptorer. Det hjälper därför inte att behandla muskelfästet.

Har du stretchat utan att bli smärtfri?
Om du stretchar en spänd muskel blir den ännu mer spänd. Om du stretchar en hämmad muskel blir den ännu mer hämmad. Det hjälper därför inte att stretcha.

Har du rehabtränat och fått mer ont?
Muskler diagnostiseras ofta felaktigt som svaga när de är hämmade. Det går inte att aktivera muskler som är spända och ömma. Det går inte att träna muskler som inte fungerar. Om du tränar med hämmade muskler blir de muskler som kompenserar överbelastade och spända. Du kan därför inte träna bort smärta i muskler och muskelfästen. Om du rehabtränar med hämmade och överbelastade muskler blir de muskler som kompenserar ännu mer överbelastade och dina muskler ännu mer spända och då får du mer ont. Det hjälper därför inte med stabiliseringsträning, core träning och rehabträning.

Jag hjälper dig
Jag är specialiserad på rehabilitering av idrottsskador och överbelastningsskador. Jag gör muskelfunktionstester och undersöker dina musklers status. Jag använder en unik och innovativ metod i tre steg för att rehabilitera muskulära överbelastningsskador. Det är den modernaste rahabiliteringsmetoden i världen. Jag återställer normal muskeltonus, aktiverar hämmade muskler och återställer musklernas styrka och i den ordningen.

Jag åtgärdar orsaken
Jag behandlar inte bara symptom, jag åtgärdar orsaken. Rehabiliterad betyder återställd. Du är inte återställd när du inte har ont längre utan när normal muskeltonus, normal muskelfunktion och normal muskelstyrka är återställd. Dina muskler måste fungera för att de inte ska bli överbelastade igen och för att din prestationsförmåga ska vara optimal. Boka tid hos mig så hjälper jag dig.

Jag har rehabiliterat landslagsidrottare, elitidrottare, allsvenska fotbollsspelare, idrottare på idrottsgymnasier  elitmotionärer och motionärer sedan 2012.

Jag får 95% av mina klienter på rekommendation.

Boka tid genom att klicka på BOKA TID knappen under logotypen längst upp till vänster på sidan. Om du vill prata med mig först skriver du ett mejl eller SMS och berätta var du har ont så ringer jag upp dig.