Bianchi Aquila snabb TT cykel

Bildresultat för bianchi aquila

Bianchi Aquila CV är en aerodynamisk monocoque ram med high-modulus kolfiber och Countervail teknologi. Aquila är designad för att både skära genom vinden och dämpa vibrationer från vägbanan. Det är en hal vindbrytare i klassisk celesté färg med cool grafik som fusionerar tradition med high tech. Det är en helt ny minimalistisk och clean high end TT cykel från världens äldsta cykelfabrik för dig som ska cykla riktigt snabbt. Aquila tillverkas på reparto corse som är Bianchis tävlingsavdelning. Den här cykeln älskar flygrakor. Det är där den kommer till sin rätt. Bianchi bär det italienska kungahusets vapensköld i form av en örn på styrhuvudet. Bianchi tillverkar cyklar som är snabba som stridsflygplan. Bianchi tillverkar förresten Ducatis och Ferraris racercyklar. Aquila betyder örn på italienska. Flyg fram över asfalten på Aquila.

The motor is you
Örnen gör det möjligt för dig att ”flyga” snabbare än någonsin tidigare. Om du inte kan få upp farten på den här hojen kan du inte skylla på cykeln i alla fall. Då är det din motors effektutveckling det är fel på. Det är du som är motorn. Det är bara ett större och starkare hjärta som kan pumpa mer blod till dina muskler och en ökad maximal styrka i dina sätesmuskler, lårmuskler och vadmuskler som kan öka antalet watt du kan klämma ned i pedalerna. Det är bara bättre fungerande sätesmuskler, 4×4 intervaller och blytung styrketräning som kan trimma din motor.

Eurobike 2017 Bianchi Aquila CV TT bike - 2.jpg

Aerodynamiskt utformad temporam

Vid 45 km/h går 90 procent av pedalkraften åt till att trycka undan luften. Du behöver bara kasta ett öga på Aquila så förstår du omedelbart att den här ”flygmaskinen” är designad för att skära genom vinden. Bianchis ingenjörer har inte lämnat någonting åt slumpen. De har synat varje liten detalj på den här cykeln för att optimera dess aerodynamik för maximal speed. Bianchi säger att framgaffeln, styrhuvudet och styret är de viktigaste delarna för att minimera turbulens eftersom det är de första delarna av cykeln som möter ostörd luft. Bianchis ingenjörer började därför med cykelns front. De konstruerade ett skräddarsytt kolfiber skydd som täcker styrhuvudet och döljer frambromsen. Framifrån har Aquila ett sömlöst utseende. Aquila har liknande egenskaper som ett stridsflygplan, en lång rad aerodynamiska detaljer och en modern cockpit. Örnen har timglasformat styrhuvud som minskar luftmotståndet, gaffelkrona integrerad i styrröret för att kunna använda ett smalare styrrör, aerodynamisk integrerad styrstam och styre i ett enda stycke i kolfiber, platt överrör, aerodynamiskt sadelrör, aerodynamisk sadelstolpe i kolfiber och integrerad sadelklämma, TRP bromsar integrerade i framgaffeln och bakom vevlagerhuset samt invändig vajerdragning för att minska turbulensen. Aquila är kompatibel både med mekaniska och elektroniska grupper och utrustad med Ultegra men finns även som ramkit så att du kan bestycka den med högteknologisk utrustning från Campagnolo.

Skapad i vindtunneln
Bianchi har använt Computational Fluid Dynamics simulation software (CFD) och vindtunnel tester samt feedback från professionella tävlingscyklister för att utveckla Aquila. De har använt National Advisory Committee for Aeronautics (NACA) aerodynamiska rör profiler för att utforma rören. Många cykeltillverkare modifierar rörens form för att spara material. Det har inte Bianchi gjort. Det betyder att rören har en airfoil shape som skär genom vinden. Aquila har en rakbladsvass framgaffel med dold broms, justerbar bakgaffel så att du kan minimera avståndet mellan bakhjulet och sadelröret för att minska turbulensen, överdimensionerat vevlagerhus som gör vevpartiet styvare för att minimera flex och kraftförluster samt sänkta bakstag som gör bakgaffeln styvare vilket är snabba temporamars signum. Det här ”stridsflyget” är konstruerat för att all din muskelkraft ska hamna i bakhjulet och ”skjuta” dig framåt. Den här ”fågeln” har inga skruvar och ingen utrustning som hindrar luftflödet. Kablarna är minimalt exponerade för vinden. Tempobågen har styrändsreglage och bromshandtagen sitter på styrets yttre del i vanlig ordning. På en tempocykel bromsar du bara innan du tar kurvorna likt en roadracing förare och då håller du på styrets yttre del för att stabilisera cykeln.

Vibrationer gör dina muskler trötta
En styv ram tar upp ojämnheter i vägbanan vilket skapar vibrationer och exponerar din kropp för dem. Ju styvare ramen är desto mer vibrationer utsätts du för. Vetenskapliga studier visar att vibrationer gör dina muskler trötta och minskar din prestationsförmåga. Bianchis vindtunneltester visar att cyklisten står för 80 procent av luftmotståndet. Bianchis ingenjörer har konstruerat Aquila för att göra den så aerodynamisk som möjligt men deras huvudfokus har varit att se till att du orkar befinna dig i en aggressiv tempoställning under en längre tid eftersom det är det som minskar luftmotståndet mest. De 20 procent av luftmotståndet som cykeln står för har Bianchis konstruktörer arbetat hårt för att minska maximalt för att den effekt du utvecklar ska driva cykeln framåt istället för att trycka undan luften.

Countervail teknologi minskar vibrationerna
Den stora utmaningen för cykeltillverkare har alltid varit att konstruera en ram som är styv och responsiv utan att den tar upp ojämnheter i vägbanan och förmedlar dem i form av vibrationer till cyklistens muskler som tröttas ut. Aquila är både styv och komfortabel. Det har tidigare ansetts som en utopi. Medan andra cykeltillverkare undviker stötdämpande lösningar på sina high end cyklar därför att det minskar styvhet och prestanda har Bianchi ett hemligt vapen som heter Countervail och är Vibration Cancelling Composite Technology. Materials Sciences Corporations utvecklade ursprungligen Countervail för att eliminera vibrationer i kolfiberinstrument i överljudsflygplan. Countervail är ett viscoelastiskt resin med en speciell fiber arkitektur inbakat mellan kolfibrerna. Bianchi samarbetade med Materials Sciences Corporations för att utveckla Coutervail för cyklar. Countervail vävs in mellan kolfibrerna och dämpar vibrationer och minskar muskeluttröttningen. Countervail gör en redan styv kolfiberram styvare och bekvämare så att all kraft du trycker ned i pedalerna hamnar i bakhjulet och ojämnheterna i vägbanan inte fortplantas till din kropp. Coutervail eliminerar 80 procent av vibrationerna från vägbanan och gör därför dina muskler mindre trötta. Enligt Bianchi orkar du därför befinna dig i en mer aggressiv sittställning under längre tid och kan därför cykla snabbare. Det här är särskilt viktiga egenskaper hos en tempocykel eftersom du har en onaturlig och okomfortabel sittställning som kräver stor styrka på den. Mindre vibrationer kan vara skillnaden mellan en plats långt ned i resultatlistan och en pallplats. Ju sämre vägbeläggningen är desto mer nytta har du av Countervail teknologin. Bianchi har exklusiv rätt att använda Countervail teknologi i cykelindustrin. Bianchi Aquila är så snabb som en tempocykel kan bli. Ramen väger 1300 gram. Proffscyklisterna i Team Lotto NL – Jumbo stallet kommer att använda Aquila på tempoetapperna nästa säsong. De cyklar professionella tävlingscyklister använder är aldrig billiga. En komplett Aquila med Ultegra och Fulcrum hjul kostar 6299 euro på BianchiStore.