Mitt blod är celestéfärgat

Nu är det vår och det är många som går i landsvägsracer köpar tankar. En lördag morgon förra våren fick jag ett sms från min vän Anna om att hon skulle åka till cykelaffären och köpa en racercykel, sin allra första

-Du ska ha en Bianchi, skrev jag tillbaka.

-Jag vet inget om racercyklar, svarade Anna.

-Det gör inget, jag gör en snabbskola i racercykel köp och sms:ar den till dig, sa jag.

Du kan se skolan nedan. Anna tyckte att den var så rolig att hon lade ut den på sin Facebook sida där den gjorde succé. När jag kom till Kalmar och jobbade var det många av mina cykelintresserade klienter som sa:

-Det är du som är Bianchi fantast.

-Ja, självklart är jag det, svarade jag.

Jag köpte min första Bianchi av cykelhandlare Rooth i Trekanten mellan Kalmar och Nybro redan 1987 och sedan dess är mitt hjärta förlorat till det traditionstyngda italienska cykelmärket med de omisskännliga celestéfärgade cyklarna. Bianchi är det äldsta cykelmärket i världen.

Snabbskola i racercykel köp:

Del 1) En racercykel ska vara en Bianchi!

Del 2) En racercykel ska vara en Bianchi!!

Del 3) En racercykel ska vara en Bianchi!!!

Del 4) Cykeln är italiensk. Redan 1493 ritade Leonardo da Vinci och en av hans studenter Gian Giacomo Caprotti tidiga exemplar av den moderna cykeln. Cykeltävlingarnas hemland är Italien. En racercykel ska vara Italiensk, inte japansk eller amerikansk.

Del 5) En italiensk racercykel ska ha Italienska komponenter, inte japanska eller amerikanska. Shimano är fiskegrejer. Fråga vilken fiskekunning person som helst. Shimano är japanskt. Vem vill ha en Ferrari med Toyotamotor? Shimano tillverkar komponenter till damcyklar och skogsmoppar. Vem vill ha komponenter som sitter på kärringcyklar och bergscyklar på sin landsvägsracer? Det ska inte vara några risgrejer på Bianchin. SRAM är amerikanska montainbike grejer. Det vet ju alla med lite koll. Vem vill ha en Lamborghini med en Ford motor avsedd för terrängbilar?

Del 6) En Bianchi ska ha Campagnolo komponenter. Campagnolo tillverkar världens finaste cykelkomponenter. Tullio Campagnolo uppfann moderna cykelkomponenter. Campagnolo är lika klassiskt som Bianchi. Dessa två varumärken har levt i symbios med varandra i åratal. Campagnolo tillverkar endast high-end komponenter. Campagnolos komponenter är vackra som smycken på din italienska racercykel.

Del 7) En italiensk racercykel ska vara en italian full blood racer.

Del 8) Bianchi tillverkar världens vackraste racercyklar. Edoardo Bianchis första fabrik låg på Via Nirone 7 i Milano som är modets och designens egen hemstad. Konstnären Picasso sa om Bianchi cykeln: “It is the most beautiful piece of art I have ever seen.”

Del 9) Och viktigast av allt, den är inte ljusblå, grön, blågrön, turkos eller aqua, utan celesté. Det uttalas Che-les-te. Bara så att du vet. En Ferrari är röd och en Bianchi är celesté. En Bianchi ska vara celesté. Den kan få vara mattsvart eller vit också men den får inte vara blå, grön, röd, orange eller gul. Det är helgerån! Hur den mytomspunna vackra färgen kom till är det dock ingen som vet. Det finns flera legender. Det finns en legend som påstår att Milanos himmel är celestefärgad. En annan berättar om den Italienska drottningen Margherita som Edoardo tillverkade en cykel till som hade celestefärgade ögon och att Edoardo därför målade den i en matchande färg  som en hyllning till henne. Den troligaste förklaringen till cyklarnas vackra färg är dock att Edoardo köpte upp ett restlager med färg av den Italienska marinen som de hade använt för att kamouflera flottan med i det Adriatiska havet under det första världskriget. Vi kommer aldrig att få veta sanningen om hur världens vackraste färg kom till men det spelar ingen roll för celestéfärgen som är Bianchis signum symboliserar en romantiserad symbios av italiensk ingenjörskonst och italienskt mode och design.

Del 10) Bianchi var kunglig hovleverantör och har fortfarande det Italienska kungahusets vapensköld som emblem på cykelns styrhuvud.

Del 11) Bianchi fabriken har en fantastisk 130 år lång historia. Det är världens nuvarande i bruk äldsta cykelfabrik. En vårdag 1885 rullade den då 21-årige Edoardo Bianchi ut den första Bianchi cykeln från sin lilla verkstad på Via Nirone 7 i Milano. Edoardo hade tillverkat den första moderna cykeln med två lika stora hjul och kedjedrift. Bianchi är det mest klassiska cykelmärket av dem alla med sina rötter i italiensk cykelkultur och manlig tävlingstradition. I Italien säger man att en man är en cyklist och att en cyklist är en man. Så det så.

Del 12) 1935 sätter Giuseppe Olmo ett nytt rekord på en timmes cykling på velodrom på en Bianchi.

Del 13) 1939 monterade Edoardo Bianchi Tullio Campagnolos nya revolutionerande växelsystem Cambio Corsa Derailleur på sina cyklar som innebar att man kunde växla utan att stanna och resten är cykelhistoria.

Del 14) 1940 skriver Fausto Coppi på för Bianchi stallet.

Del 15) 1943 bombades Bianchi fabriken av de allierade under andra världskriget och totalförstördes men byggdes upp igen 1946 och Bianchi reste sig ur askan i elden som en fågel Fenix men Edoardo dör tragiskt i en bilolycka.

Del 16) 1949 blir Fausto Coppi den förste cyklisten som vinner både Giro d´ Italia och Tour de France under ett och samma år, en bedrift som tidigare har ansetts vara omöjlig och han gör det på en Bianchi cykel.

Del 17) 1953 vinner Fausto Coppi världsmästerskapen på en Bianchi.

Del 18) 1997 är Bianchi fabriken misskött, nerkörd och konkursfärdig när den köps upp av en italienskfödd svensk, Salvatore Grimaldi. Ståleran är över. Nu är det aluminium som gäller och Bianchi fabriken har inte hängt med i utvecklingen. Samma år tecknar Bianchi kontrakt med cykel Italiens största älskling Marco Pantani och hans proffsstall Mercatone Uno.

Del 19) 1998 vinner Marco Pantani både Giro d´ Italia och Tour de France på en celestéfärgad Bianchi med en gnutta gula inslag och det klassiska cykelmärket som nu är välskött igen går som en raket upp i den celestéfärgade cykelhimlen.

Del 20) Få cykelmärken om ens något annat kan stoltsera med en så lång historia av framgångar i cykeltävlingar som Bianchi. Ett oräkneligt antal segrar i alla stora cykellopp av stor dignitet har skördats på en celestéfärgad cykel. Giovanni Tommaselli, Costante Girardengo, Fausto Coppi, Felice Gimondi, Tommy Prim, Alf Segersäll, Laurent Fignon, Moreno Argentin, Gianni Bugno, Marco Pantani, Stefano Garzelli, Jan Ullrich, Mario Cipollini, Danilo de Luca, och Magnus Bäckstedt samt många andra cykelstjärnor har vunnit stora prestigefulla cykellopp på en Bianchi.

Del 21) Den största cykelguden av dem alla Il Championissimo Fausto Coppi vann på en celestéfärgad Bianchi.

Del 22) Har man tillverkat racercyklar sedan 1885 har man lärt sig både hur man bygger de läckraste och snabbaste cyklarna. En Bianchi doftar norditaliensk cykelkultur lång väg.

Del 23) Sedan många år tillverkas Bianchi i den norditalienska cykelkulturens högsäte i Treviglio utanför Bergamo i Lombardiet i norra Italien men idag har Bianchi återvänt till staden där allting började en gång i tiden, i Milano, på Via Felice Kavallotti 8 med sin koncept store, Bianchi Café & Cycles, där du kan avnjuta italienska delikatesser  i restaurangen eller caféet, beundra världens vackraste cyklar och shoppa ursnygga cykelkläder i butiken medan cykelverkstaden servar din ögonsten.

Del 24) Bianchi är högteknologiska cyklar som skapas med innovation som har sina rötter i kultur, tradition och passion. Det är cyklar med en själ som fötts ur passion, passione celesté.

Del 25) Bianchis finaste landsvägsdröm heter Oltre och betyder beyond eller bortom och har vunnit flera tester och utsetts till årets cykel flera gånger.

Del 26) Bianchi är en icon i cykelvärlden. Ett anrikt cykelmärke med en lång tradition som nämns med största respekt i cykelvärlden.

Del 27) I år (2015) fyller Bianchi 130 år.

Del 28) När du förlorar ditt hjärta till Bianchi blir ditt blod celestéfärgat för evigt.

Lämna ett svar